2009/01/27

Döden under isen

Ikväll gästades Luleå och Kulturens hus av Åsa Larsson. Hela lilla Salen var fullsatt med intresserade lyssnare. Jag tycker det är kul att ett sådant enkelt koncept drar fullt hus, en författare som blir intervjuad på scen. Under julhelgen läste jag hennes senaste kriminalroman, Till dess din vrede upphör. En bok som jag varmt kan rekommendera, det bästa jag läst på länge. Boken börjar med en väldigt spänningsskapande inledning, som jag kan sammanfatta som döden under isen. Jag fascineras av Åsa´s sätt att beskriva Kiruna och dess omgivning, man kan riktigt se och känna hur miljön ser ut. I början av boken kan man redan ana vem mördaren är men det gör inget! Utan frågan man istället ställer sig är - vad är motivet och hur gick det hela egentligen till. Boken har också ett inslag av det övernaturliga, vilket även tilltalar mig.

Ett stort tack till dig Maria som frågade om jag ville följa med och att du fixade biljetter och bra platser.

Döden under isen...Kom att tänka på en novell samling, Döden på isen, utgiven för si så där 6-7 år sen. Där fick min kära vän, numera bosatt på Hörnskatan, sin novell publicerad. Inte ensam, tror jag att det var?!

Inga kommentarer: