2009/12/29

Skräpsystem

Jag läste en insändare idag i en av Luleå´s lokala tidningar som handlade om återvinning. Den otroligt lessa skribenten skrev bland annat om hur långt det är till alla återvinningsstationer, att de alltid är överfulla, att hålen är för små, att allt tömms i samma lastbil och att det är omöjligt att få ner en stekpanna i containern.

Jg känner att jag måste rätta upp det hela. En stekpanna ska man inte kasta i återvinngsbehållarna för metall (det är ingen förpackning), allt tömms inte i en och samma lastbil, detta är en skröna!! Om det tömms i samma lastbil så är flaket uppdelat i flera olika fack. Det kan ibland tyckas vara långt till återvinningsstationen. Jag har ca 1.5 km till närmsta station, kan kännas lite besvärligt men med lite planering så är det väl värt besväret. Överfulla behållare har jag aldrig haft problem med.

Däremot måste jag få spy lite galla över hur dålig medvetenhet folk har om vad som ska återvinnas och inte. Och alla påsar och diverse saker som är lämnade på marken brevid kan jag bli rätt irriterad över. I mitt nästa liv ska jag bli övervakningsinspektör över återvinningsstationerna :)

Sen förstår nog inte alla att det som återvinns oftast genererar plus i kassan för kommunen.

Jag hoppas att alla har återvunnit allt julklappspapper och lagt det i kärlet för pappersförpackning!?

Inga kommentarer: